Het boeiboord is de lange houten plank achter de dakgoten op een huis. Het is verbonden met de dakspanten, sluit de zolder af en dient als bevestiging voor de dakgoten. Verstopte dakgoten, dierenplaag op zolder en andere dakproblemen kunnen leiden tot een beschadigd boeiboord. Een beschadigd boeiboord kan het beginpunt zijn van andere dakproblemen en mogelijk leiden tot schade aan een zolder en huis. Als je een beschadigd boeiboord hebt, is het dus belangrijk om het te laten vervangen.
Deze gids bespreekt hoe een boeiboord beschadigd raakt en hoe je het kunt vervangen. We vertellen je welke materialen je nodig hebt, hoe het boeiboord moet worden geïnstalleerd en hoe je kunt voorkomen dat de schade zich herhaalt.
Wat is boeideel en waarom is het belangrijk?
Een boeiboord is een lange houten plank die horizontaal over de rand van het dak loopt. Meestal is een boeiboord 2×8 of 2×6. Deze plank verbindt de dakgoten met het dakgebinte. Als je op deze plek geen hout ziet, komt dat waarschijnlijk omdat je boeiboorden zijn bedekt met een vinyl of aluminium kap die bij je dakgootsysteem past. Huizen zonder boeiboorden zijn zeldzaam. Het ontbreken van een boeiboord is meestal in strijd met de bouwvoorschriften en moet worden gecorrigeerd om je huis te beschermen.
Dakdekkers gebruiken het boeiboord om een stabiele bevestiging voor de dakgoten te maken, maar het dient ook andere belangrijke functies. Zonder het boeiboord zou het dak een opening hebben die rechtstreeks naar je zolder leidt. Het boeiboord sluit je zolder dus af van het weer en dieren. Het is ook esthetisch mooi, vooral als het bedekt is met een kap die bij de dakgoten past.
Materialen voor boeiboorden
Welk materiaal moet je kiezen voor je nieuwe boeiboord? Een boeiboord is meestal een lang, dun stuk hout. Veel houtsoorten, van vurenhout tot cederhout, zijn geschikt. Je kunt ook samengestelde houtproducten gebruiken. Samengestelde houtsoorten zijn beter bestand tegen water en vocht dan massieve houtproducten.
Je kunt echter ook geschikte boeiboorden vinden van verschillende soorten kunststof, waaronder UPVC en PVC. Deze materialen zijn nog minder kwetsbaar voor water en temperatuurwisselingen. Omdat ze bestand zijn tegen uitzetten en krimpen bij temperatuurveranderingen, is het onwaarschijnlijk dat ze na verloop van tijd verbuigen of kromtrekken. Vanaf de grond lijken deze kunststof planken erg op hout, en de meeste kunnen geverfd worden zodat ze bij je aluminium of vinyl dakgoten passen.
Wat is het beste hout voor een daklijst?
Bij het kiezen van een materiaal voor je boeiboord zijn je specifieke klimaat, dak en budget de belangrijkste factoren. Je kunt dus het beste de mening vragen van een professionele dakdekker die bekend is met jouw behoeften voordat je een keuze maakt.
Veel verschillende houtsoorten zijn geschikt voor boeiboorden. Vuren, grenen en sparren zijn allemaal populaire en relatief goedkope opties. Sommige dakdekkers gebruiken echter liever ceder, cypres of sequoia voor boeiboorden. Hoewel ze duurder zijn, zijn deze houtsoorten beter bestand tegen vocht, zelfs als ze niet afgedicht zijn. Als je een andere houtsoort kiest voor je boeiboord, moet je het misschien afdichten of een kap of sierlijst toevoegen om het tegen vocht te beschermen. Verzegeld en geverfd hout moet mogelijk om de paar jaar opnieuw geverfd worden, terwijl ceder en PVC minder onderhoud nodig hebben.
Wat is sierlijst?
Fascia trim (ook wel fascia cover, fascia cap of fascia board flashing genoemd) is een dunne laag materiaal die aan de buitenkant van de plank wordt toegevoegd om hem te beschermen tegen de elementen. Sierlijsten worden gemaakt van verschillende materialen, waaronder vinyl, aluminium en koper. Over het algemeen kies je het materiaal dat het beste bij je dakgootsysteem past.
Wanneer moet je de boeiboorden van je dak vervangen?
Wanneer moet een boeiboord worden gerepareerd? Dat bepaal jij! Je kunt je boeiboord laten vervangen als het afbreuk doet aan het uiterlijk van je huis door vlekken, buiging of afschilfering. Je moet vertrouwen op het advies van je dakdekker wanneer je boeiboord te beschadigd of te zwak is om zijn werk te blijven doen.
Wanneer en hoe een beschadigd boeiboord vervangen of repareren
Vochtschade: Als je boeiboord niet is afgedicht of niet is afgewerkt, kan het beschadigd zijn door blootstelling aan vocht. Daklekkages, dakgootverstoppingen en andere dakproblemen kunnen er ook voor zorgen dat de boeiboorden voortdurend aan vocht worden blootgesteld. Als het wordt blootgesteld aan vocht, kan het na verloop van tijd houtrot ontwikkelen en instabiel worden. Een boeiboord met houtrot kan het begeven en de dakgoten beschadigen.
Schimmel, zwammen en algen: Deze drie groeisels kunnen boeiboorden infecteren die regelmatig nat zijn. Ernstige schimmel- en zwamaantastingen aan de bovenkant van het dak kunnen zich verspreiden naar de boeiboorden. Zwarte vlekken van algen kunnen hetzelfde doen.
gebroken boeiboord
Scheuren: Scheuren in de boeiboord kunnen ontstaan door blootstelling aan wisselende temperaturen, waterschade of gewoon door ouderdom. Hoe dan ook, de gebarsten boeiboord moet volledig worden vervangen.
Schade door dieren: Dieren kunnen ongelooflijk vastbesloten zijn om je zolderruimte binnen te komen op zoek naar een schuilplaats. Ze kunnen op je boeiboord kauwen of kleine kieren tussen de plank en het dak veel erger maken. Boeiboorden zijn ook kwetsbaar voor insecten, zoals termieten.
Buiging: Een gebogen of gebogen boeiboord kan duiden op structurele problemen met het huis, dus het is belangrijk om dit met je dakteam te bespreken.
Gaten: Elk gaatje in het boeiboord, zelfs een spijkergaatje, kan groot genoeg zijn om water naar je zolder te laten stromen. Kleine gaatjes kunnen worden gevuld en afgedicht, maar als je grote gaten hebt, moet je misschien de boeiboord vervangen.
Soms kun je een deel van je boeiboord repareren in plaats van de hele plank te vervangen. Als bijvoorbeeld slechts een paar meter van de plank is blootgesteld aan water, kunnen je dakdekkers misschien alleen dat deel van de boeiboord wegsnijden, zolang het maar twee dakspanten overspant en veilig kan worden vastgezet. Als de plank twee contactpunten heeft met de daksparren, zou hij ook sterk genoeg moeten zijn om je dakgoten op te monteren.
Een boeiboord dat tekenen van ouderdom vertoont, zoals buigen en scheuren, moet echter helemaal worden vervangen, zelfs als een deel nog te redden lijkt, omdat het het snel kan begeven.
Gereedschap en materiaal
De gereedschappen en materialen die nodig zijn voor het vervangen van boeiboorden omvatten:
- Ladder
- Veiligheidsuitrusting
- Nieuw boeiboord
- Dakspijkers
- Gereedschap om spijkers te verwijderen (zoals een koevoet)
- Hamer of spijkerpistool
- Zaag om boeiboorden door te zagen (zoals een cirkelzaag)
- Kit voor spijkers en verbindingen
- Afdichtmiddel en verf voor houten of boeiboorden
De boeiboorden van daken vervangen
- Inspecteer de bestaande boeiboorden
Een professionele dakdekker zal beginnen met het inspecteren van de boeiboord om te ontdekken hoeveel er vervangen moet worden. Hij bekijkt ook de afmetingen van de oude plank, zodat hij de juiste vervangende plank kan kiezen.Als je dakdekker je boeiboord vervangt als onderdeel van een volledige dakvervanging, dan zullen ze de nieuwe shingles installeren voordat ze de boeiboorden aanpakken. - Goten en druiprand verwijderen
Er is geen manier om het boeiboord te vervangen zonder de dakgoten te verwijderen, omdat de dakgoten aan het boeiboord zijn bevestigd. Je dakdekker zal de goten dus voorzichtig verwijderen. Meestal kunnen dezelfde dakgoten opnieuw op het nieuwe boeiboord worden geïnstalleerd als ze in goede staat zijn. Het kan ook zijn dat je dakdekkers de druiprand moeten verwijderen. In dat geval kan de druiprand ook worden hergebruikt als deze in goede staat is, tenzij dit in strijd is met de voorwaarden van de beperkte garantie van de fabrikant. - Bestaande boeiboord verwijderen
Met de klauw van een hamer, een koevoet of een ander gereedschap verwijderen je dakdekkers voorzichtig de spijkers van het boeiboord en halen ze het naar beneden.
- Meten en snijden
Vervolgens meten en snijden je dakdekkers de nieuwe boeiboord op maat. Het is mogelijk dat ze de boeiboorden in hanteerbare stukken snijden. In dat geval moet het deel minstens twee dakspanten overspannen, zodat beide uiteinden vastgespijkerd kunnen worden. Om het spijkeren gemakkelijker te maken, kunnen de dakdekkers op de plank markeren waar de dakspanten zich bevinden voordat ze de plank plaatsen, zodat ze zeker weten dat ze de spijkers in de dakspanten slaan.🥊
Je moet ook de hoeken van de boeiboord verbinden. Hiervoor snijden ze de plank in hoeken van 45 graden om een verbinding te vormen.
- De naden bedekken
De naden tussen elk stuk hout moeten worden afgedicht tegen water. Je dakdekkers kunnen siliconenkit of een ander soort afdichtmiddel gebruiken. - Het hout afdichten
Nu moet het hout zelf worden afgedicht. Elke houtkit voor buiten zal werken, en misschien wil je dat je dakdekkers er nog een laagje verf overheen doen dat bij je dakgoten past.Er is geen reden om het hout te schilderen als je boeiboorden gebruikt. De sierstrip bedekt het hout, zodat het niet zichtbaar is. In plaats van te schilderen zullen je dakdekkers de sierstrips installeren door ze op te meten en op maat te knippen en ze vervolgens vast te spijkeren aan de boeiboord.Sommige stukken hout van zeer hoge kwaliteit, zoals cederhout, kunnen onder bepaalde omstandigheden zonder kit worden gelaten. - Installeer druipranden en goten
Nu de boeiboorden op hun plaats zitten, brengen je dakdekkers de druipranden en goten weer aan.