Sommige vaklieden denken dat ze alleen met idioten als klant omgaan. Je kunt deze klanten gewoon iets vertellen en ze zullen het geloven. En ze betalen veel geld voor een dienst die misschien niet de moeite waard is. Sommige informatie wordt weggelaten, sommige informatie wordt hier toegevoegd en sommige slechte dingen worden daar gezegd. Maar dat is geen manier om klanten te winnen, laat staan dat je ze aan anderen aanbeveelt. En wat deze “meesters” blijkbaar nog niet begrepen hebben, is het feit dat de klanten van vandaag niet intelligenter, maar meer verlicht zijn. Ik reken mezelf niet tot de klanten aan wie je iets kunt verkopen. Maar ik vind het des te leuker als een ambachtsman me voor de gek probeert te houden met een X voor een U.

WE ZIJN VAN PLAN OM EEN TERRASDAK TE BOUWEN – OF TE LATEN BOUWEN.

Hiervoor hebben we een timmerman uit de omgeving laten komen en zijn “premium” producten in de regionale weekbladen laten adverteren. Het kost niets om te vragen en we wilden gewoon een gevoel krijgen van wat zoiets kan kosten. Dus maakten we een afspraak en bespraken we onze wensen ter plaatse. Ik moet meteen zeggen dat het overleg zeer bekwaam en doelgericht was. We hebben een aantal belangrijke details besproken en voelden ons achteraf goed verzorgd. Zo werd ons bijvoorbeeld verteld dat voor de dakbedekking alleen dubbelgezwarte platen van plexiglas werden gebruikt, omdat dit gewoonweg het betere materiaal was. Geen voortijdige algengroei, hogere stabiliteit en zelfs 30 jaar garantie op het materiaal. We zouden het ook kunnen bekijken in de voorbeeldtentoonstelling, dan zouden we de kwaliteitsverschillen zien. Daar hebben we mee ingestemd. Een aanbod voor het vakmanschap moet dan op korte termijn komen.

Dat kwam en alles werd voorbereid zoals we hadden besproken. Tot nu toe is het goed. Maar wat ik eigenlijk wil bereiken is een onderwerp dat ook vetgedrukt in het aanbod naar voren kwam. En dat is de hint dat alleen plexiglas en geen acrylglas (!) zou worden gebruikt. Ook geen Makrolon of Polycarbonaat! Geweldig. U krijgt goed advies en topkwaliteit tegen een premium prijs. En als klant voel je je als een koning!

VERSCHIL TUSSEN PLEXIGLAS EN ACRYLGLAS.

Nu moet ik zeggen dat hoewel ik in marketing werk en de reclamemechanismen ken. Maar ik heb ook een technische opleiding gevolgd en het leek me de hele tijd in het Spaans dat dit plexiglas zoveel beter moest zijn dan acrylglas. Maar wacht eens even. Op de een of andere manier klopte een herinnering op de schedel van mijn klant en fluisterde: zijn plexiglas en acrylglas niet hetzelfde? Kortom: Ja.

Plexiglas is een geregistreerd handelsmerk van Evonik Röhm AG en technisch gezien hetzelfde als acrylglas. Het enige verschil is dat het door Evonik verkochte acrylglas plexiglas genoemd mag worden. Dat is in principe hetzelfde als bij Tempos. Dit zijn ook gewoon papieren handdoeken. Maar er is maar één Tempo-merk.

Dus de enige vraag die u zich echt moet stellen is: Gebruik ik acrylglas of polycarbonaat? En niet: welk van de 4 materialen is het beste! Helaas heeft deze informatie mijn indruk van de vakbekwaamheid van de timmermannen enigszins vertroebeld. Ik betaal graag voor eerlijk en goed werk. Maar ik word niet graag voor gek gezet. Dat is geen manier om mij als klant te winnen. Het spijt me.

Maar er zit een positieve kant aan dit alles. We hebben nu tenminste een richtprijs. Ik heb het al met de helft kunnen verminderen voor verschillende vragen over de afzonderlijke materialen (hout en dakbedekking). En voor de rest kunnen we 3 weken in de vakantie vliegen. Als ervaren doe-het-zelver vertrouw ik mezelf toe aan de bouw en montage.