Onlangs gaf ik in een blogartikel verpakkingstips voor de online retail. Vandaag ga ik de aspecten van de reclamepsychologie en de betrouwbaarheid van de verpakking behandelen – die beide belangrijker zijn in de scheepvaart dan veel mensen denken. De volgende verpakkingstips zullen helpen om de verzending van goederen effectiever en veiliger te maken.
Verpakkingstips voor een veilige verzending: het winkelen een prettige ervaring maken
De verzendverpakking beschermt niet alleen de bestelde producten, maar maakt ook de winkelervaring van de klant compleet. De verpakking is immers het eerste niet-virtuele contact tussen de koper en de online retailer. In het beste geval bevestigt het de prestatiebelofte en de positieve indruk van de webwinkel. Met de juiste verpakkingstips komen de goederen veilig bij de consument aan – voor tevredenheid aan beide kanten.
De juiste verpakking garandeert een duurzame klantenbinding
Voor de eindconsument lijkt het misschien banaal, maar voor de retailers is het dat niet: het type en het materiaal van de verpakking spelen een belangrijke rol met het oog op een duurzame klantenbinding – en uiteindelijk ook met het oog op de verkoop. Velen onderschatten het reclame-psychologische aspect van succesvolle verzendverpakkingen:
- verhoogde omrekeningskoersen
- hogere winkelwagenwaarden
- Verkorte terugkoopcyclus.
Daarnaast is er een “cadeaueffect” waarneembaar: De psychologische barrière voor het retourneren van een verpakking is hoger bij succesvolle verpakkingen – met het positieve effect voor de retailer van een lager retourtarief.
Kartons – veilig, maar ook onhandig
Een van de meest voorkomende verzendverpakkingen is nog steeds de kartonnen doos. Pakketten zijn vooral populair bij particulieren, vooral omdat kartonnen dozen vaak hergebruikt kunnen worden. Ze zijn verkrijgbaar in standaardmaten, zodat de verlader zich geen zorgen hoeft te maken over de juiste verpakkingsmaten. De noodzaak van vulmateriaal om de artikelen te beschermen (bijvoorbeeld bubbeltjesfolie of golfkarton) en de grootte van een zending pleiten echter tegen het gebruik van kartonnen dozen, evenals de tijd die nodig is om ze te maken (met name in de commerciële sector).
Tassen – tot op zekere hoogte praktisch
Foliezakken zijn een ongecompliceerde manier om verschillende losse items te verpakken, bijvoorbeeld boeken en kledingstukken. De artikelen die in zakken verpakt zijn, mogen echter niet schokgevoelig zijn, omdat zakken weinig bescherming bieden tegen mechanische schokken van buitenaf. Bovendien is deze handmatige verpakkingsmethode ook tijdrovend en niet meer rendabel boven een bepaald verkoopvolume.
Verpakking met folie – professioneel en kostenefficiënt
Veilige verpakking in folie
Hoe professioneler een online shop zich positioneert, hoe meer reclame-psychologische aspecten er in het spel komen. Net als bij foliezakken is het eerste virtuele contact veel directer bij buitenverpakkingen van folie, omdat er minder binnenverpakkingen (vulmateriaal zoals verpakkingssnippers van schuimfolie) of buitenverpakkingen (bijv. kartonverpakkingen) worden gebruikt. Bijzondere highlights zijn bijvoorbeeld artikelen die in inpakpapier of ander speciaal papier zijn gewikkeld, die optimaal worden beschermd door een filmlaag en bijzonder aantrekkelijk zijn voor de koper.
In krimpfolie verpakte producten of in krimpfolie gewikkelde producten worden optimaal gecombineerd en beschermd tegen uitglijden en kantelen. Met de juiste machines en folies (bijv. polyolefinefolie) vormen zij een tijdbesparend en kosteneffectief alternatief voor de bovengenoemde soorten verpakkingen.
Eenvoudige verpakkingstips – groot effect
Bij een juiste verpakking is niet alleen de kwaliteit van de buitenverpakking van belang, maar ook de manier van verpakken. Met eenvoudige verpakkingstips en een gepaste behandeling zullen de goederen de koper onbeschadigd bereiken:
- kies de kleinste verpakkingsmaat;
Zware goederen aan de onderkant, lichte goederen aan de bovenkant;
Gevoelige items aan de binnenkant. - Voor scherpe voorwerpen, maar ook voor randen en hoeken zijn kartonnen randbeschermers verkrijgbaar bij verpakkingsspecialisten in elke breedte en dikte en met de gewenste beenlengte – zodat er geen schade aan de omringende goederen wordt toegebracht.
Zelfklevende tape – individuele reclamemedia met beschermende werking
Voor wie transparante folies alleen al te “saai” vindt, is er de mogelijkheid om verpakkingen te kruiden met zelfklevende tapes van polypropyleen (PP) of polyvinylchloride (PVC). Of het nu gaat om een individuele belettering of een bedrukking met het bedrijfslogo, een zelfklevende tape is een kosteneffectief alternatief voor kartondruk.
- is een kosteneffectief alternatief voor kartondruk,
- verbetert elke verpakking als reclamemedium,
- beschermt als verpakkingssluiting bovendien tegen ongeoorloofde toegang.
Juist het beschermende aspect van zelfklevende tapes schept het vertrouwen van de consument en zorgt zo voor een betere klantenbinding. Daarom: Met een functionele verpakking en de juiste verpakkingsaccessoires geeft u uw producten de finishing touch!