Of je steiger nu een totaal wrak is of gewoon niet je stijl is, er zijn verschillende bronnen om je te helpen de steiger te vervangen, van onderdelen, tot complete bouwtekeningen, tot mensen die je helpen je eigen steiger te ontwerpen en te bouwen en het zelfs ter plaatse te bouwen.

Steigers variëren van heel eenvoudige constructies die een paar duizend euro kunnen kosten tot uiterst ingewikkelde systemen die duizenden kosten. Hoe je besluit te upgraden hangt af van hoe handig je bent, met wat voor soort oever en meerbodem je te maken hebt, en je budget. Het is ook iets wat je eigenlijk alleen doet wanneer je zelf een boot hebt. Wil je een boot of rib huren in plaats van kopen, dan is het niet logisch om je eigen steiger te bouwen. Mocht je nou een boot of nog specifieker een rib huren, hebben we wel als aanbeveling: Werkboot. Bij Werkboot kun je diverse soorten werkboten huren. Ook bieden ze scheepvaartbegeleiding aan.

Doe je het zelf of besteed je het uit?

Als je kiest welke route je wilt nemen bij het plannen van een nieuwe steiger, is het, het beste om de balans op te maken van je situatie en je vaardigheden. Als je de echte vaardigheden, veel tijd, en een bevredigende oever en waterdiepte hebt, is een “bouwpakket” steiger een prima budgetvriendelijke optie. Deze doe-het-zelf bouwpakketten, die eenvoudig aan de oever in elkaar gezet worden en bijna op hun plaats vallen, worden steeds populairder.

Maar als je niet langer dan een dag of twee tegelijk op kamp kunt, en/of je bent niet iemand om een grote klus aan te pakken, overweeg dan een vakman in te huren om je steiger te ontwerpen en te bouwen.

De aanloopkosten zullen veel hoger zijn dan materialen kopen en zelf bouwen, maar denk aan de voordelen: Je steiger zal goed gebouwd zijn en vele jaren meegaan, en de weekendjes die je zou moeten besteden aan meten, hameren en boren kun je aan andere dingen besteden.

Overweeg meerbeddingen en dieptes

Misschien heb je de achtergrond en de standvastigheid om je eigen aanlegsteiger te bouwen, maar andere beperkingen kunnen de rem op je zelfbouwproject zetten. Gewoonlijk zal de configuratie van de bodem van het meer in combinatie met de indeling van je oever bepalen of je hulp nodig zult hebben bij het ontwerp, de indeling en de plaatsing van je steiger.

De algemene regel voor meerbodems luidt: Als de bodem zanderig en vlak is, zul je weinig problemen hebben. Als de diepte slechts een paar meter varieert van de oever tot waar het uiteinde van de steiger komt, is dat ook OK – de meeste bouwpakket steigers zullen genoeg ingebouwde verstelmogelijkheden hebben om dit op te vangen.

Als de bodem van je meer rotsachtig is en meer dan een paar meter in diepte varieert van de oever tot waar het uiteinde van de steiger komt, zul je waarschijnlijk deskundige hulp nodig hebben.

De juiste diepte met nauwkeurigheid meten zal de moeilijkste opgave zijn. Bedenk dat veel meren van tijd tot tijd worden afgetapt en bijgevuld, afhankelijk van het seizoen en de plaatselijke behoefte aan water. Als je meer in de loop van de tijd dramatisch in diepte varieert, kan je steigerproject een heel andere dimensie krijgen; je hebt een steiger nodig dat je voortdurend aan de wisselende dieptes kunt aanpassen.

In deze gevallen kan een drijvende steiger je enige optie zijn, of je hebt een steiger nodig die je daadwerkelijk naar binnen (de oeverlijn op) en naar buiten beweegt, al naar gelang de diepte van het meer.

Als je niet weet wat typisch is op je meer, praat dan met je hutburen die aanlegsteigers hebben. Ga na hoe hun aanlegsteigers werken als de diepte van het meer verandert. Praat ook met plaatselijke steigerbouwers, want zij zullen het meest ervaren zijn in het bouwen van aanlegsteigers die gemakkelijk verplaatst kunnen worden.

Basis soorten steigers

Het volgende dat je zult willen overwegen is welk soort steiger het beste is voor je situatie:

Een drijvend steiger is verankerd aan je oeverlijn en de bodem van het meer en wordt ondersteund door pontons of drijflichamen. Het is misschien wel de meest veelzijdige soort steiger, want hij is gemakkelijk te kopen, te installeren en in te richten, en hij stijgt en daalt met het peil van het meer. Als je meer in de winter bevriest, is een drijvend steiger meestal gemakkelijk te verwijderen en op te bergen, wat mogelijke ijsschade vermijdt. Het nadeel van een drijvende steiger is het relatieve gebrek aan stabiliteit. Veel mensen kunnen geïntimideerd zijn door het lopen op drijvende aanlegsteigers, omdat ze bij elke golfslag en voetstap meebewegen. Ze tippelen niet, maar het gevoel van stabiliteit dat een paal steiger biedt is er gewoon niet.

Paal aanlegsteigers gebruiken staketsels, of beensteunen, die ongeveer om de 3 meter langs de steiger geplaatst worden om hem te ondersteunen. De “voeten” van de pootsteunen zitten in feite direct op de bodem van het meer, waardoor de steiger semi-permanent is. Paal steigers zijn erg populair, en ze bieden stabiliteit en een gevoel van duurzaamheid dat drijvende steigers gewoon niet hebben. Ze kunnen verrassend gemakkelijk te installeren en te verwijderen zijn, vooral eenheden van aluminium of een combinatie van aluminium en kunststof of houten vlondermateriaal. Vele kunnen (na de eerste opbouw, natuurlijk) in een paar uur verwijderd en geïnstalleerd worden, waardoor ze ideaal zijn voor vries klimaten waar ijsschade aan de poten van de steiger een mogelijkheid is. Rollende aanlegsteigers die wielen hebben kunnen dit nog gemakkelijker maken.

Materialen en constructie

aanlegsteigers die door doe-het-zelvers gebouwd worden op basis van plannen die ze zelf gekocht of getekend hebben, of zelfs aanlegsteigers die door een plaatselijke bouwer ontworpen zijn, worden meestal op de ouderwetse manier gebouwd: van behandeld hout met gegalvaniseerde schroeven, bouten en moeren.

Aluminium (voor poten en raamwerk) en kunststoffen, zoals plastic (voor dekmateriaal), zijn de standaard in bouwpakketten aanlegsteigers die de meeste leveranciers tegenwoordig aanbieden. De voordelen van het gebruik van aluminium en kunststoffen boven hout in gecombineerde gewichtsbesparing, duurzaamheid, sterkte en weerbestendigheid zijn onmiskenbaar.

Terwijl de aluminium en kunststof kit modellen gemakkelijker te installeren en te verwijderen zijn, is hout esthetischer en past het beter in de omgeving. Maar als je niet altijd op je kinderen of je vrienden kunt rekenen om te helpen als het steiger onderhoudstijd is, kies dan voor aluminium en plastic – je rug zal je dankbaar zijn. Een houten steiger installeren en verwijderen is bijna onmogelijk zonder hulp of een wielensysteem om de lasten te dragen.

Als je toch voor een houten steiger gaat, kijk dan goed naar de plaatselijke voorschriften voor chemische behandeling en bezorgdheid over het meer; sommige plaatselijke verordeningen verbieden het gebruik van chemisch behandeld hout uit vrees dat het het water van het meer zal verontreinigen.

Hardware moet altijd gegalvaniseerd zijn voor corrosiebestendigheid; als je het je kunt veroorloven, ga dan voor roestvrij staal. Als je met hout bouwt, gebruik dan nooit spijkers; gecoate of gegalvaniseerde dekschroeven zijn het beste.

Ontwerp en indeling

De configuratie van je oever en meerbodem, en ook plaatselijke verordeningen en voorschriften, zijn allemaal van invloed op het type, de grootte, de vorm en de plaats van je steiger. Of je nu een bestaande steiger repareert of vervangt, en vooral als je een uitbreiding of volledige vervanging plant, het is het beste om bij de plaatselijke autoriteiten te informeren naar de bestaande vergunningen. Je kunt in overtreding zijn en boetes krijgen, of erger: je moet afbreken wat je gebouwd hebt.

Over het algemeen heb je minstens een paar meter waterdiepte nodig om een boot groter dan een PWC of een viskotter aan te meren. Dat kan betekenen dat je je steiger meer moet uitbreiden dan je aanvankelijk dacht…

Een typische boot met hekaandrijving heeft een paar meter diepte aan de achtersteven nodig, zodat de buitenboordmotor niet op de bodem van het meer vastloopt. Een lichter buitenboord tuig kan meestal met minder diepte toe, maar 60 cm moet als het minimum worden beschouwd.

Als je oever erg ondiep is en het verlengen van de steiger te duur is of door de plaatselijke voorschriften niet wordt toegestaan, moet je misschien baggeren overwegen (het verwijderen van sediment van de meerbodem om de diepte te vergroten). Hoewel de techniek eenvoudig is – een graafmachine spendeert een paar dagen aan het uitgraven van het gebied – is het proces dat niet; het kan heel ingewikkeld zijn als het gaat om voorschriften en milieu-overwegingen. Ook hier is een grondig onderzoek bij de plaatselijke en provinciale autoriteiten op z’n plaats voordat de werkzaamheden beginnen.

Zorgvuldige planning zal resulteren in minder drukte als iedereen op het steiger is en je met de verschillende boten en speelgoed jongleert om je steiger ten volle te kunnen benutten. Houd rekening met het aantal boten dat de steiger tegelijk zal gebruiken, inclusief eventuele gasten die willen aanleggen als het tijd is voor een cookout.

Het loont ook om de typische windrichting en golfslag op het meer in de gaten te houden; als de wind tegen je kustlijn blaast en de golven van voorbijvarende boten groot en dreigend zijn, overweeg dan om “vingers” (L- of T-vormige verlengstukken) aan het hoofdgedeelte van je steiger toe te voegen. Deze kunnen bescherming bieden tegen gierende winden en passerende bootwinden; je kunt je boot aan de binnenkant van deze verlengstukken aanleggen, zodat hij door de wind en golven van de steiger wordt weggeduwd. De verlengstukken voegen ook stabiliteit toe aan een lange steiger door aan het eind een grote uitsteeksel te maken.