Bitumenverven is een van de populairste en meest gebruikte technieken voor het waterdicht maken van gebouwen: bitumen voorkomt op doeltreffende wijze dat water doordringt in bouwonderdelen die in contact staan met de grond (vloerplaten en muren) als een horizontale en verticale afdichting. Het is gemakkelijk aan te brengen en zeer duurzaam. Zo kunnen zelfs leken geld besparen door de renovatie zelf te doen.
Plan de bitumencoating zorgvuldig
U kunt niet zonder waterdichting: de gevolgen van een ontoereikende vochtbescherming in een huis gaan van een onaangenaam en ongezond binnenklimaat tot schimmelvorming en aantasting van de stabiliteit van het gebouw. Of het nu gaat om een nieuw gebouw of om een renovatie, een bitumenbekleding van bouwelementen die met de grond in contact komen, is zinvol. Gewoon doorschilderen is echter geen goed idee – er moeten enkele regels in acht worden genomen. De volgende elementen zijn essentieel voor het succes van een bitumencoating:
- De juiste bepaling van het af te stoten vocht
- Een passende keuze van het product
- Grondige voorbereiding van de ondergrond
- Exacte naleving van de instructies van de fabrikant
- De definitieve bescherming van de bitumenlaag
Tegen wat voor soort vochtigheid moet u uw huis beschermen?
Afhankelijk van de invloed van vocht of water maken deskundigen onderscheid tussen verschillende belastingsgevallen op basis van DIN 18195, die nu grotendeels achterhaald is. Dit zijn klassen van verschillende graden van blootstelling van de te beschermen gebouwen aan vocht in verschillende omgevingen. Het is niet altijd gemakkelijk te bepalen welk belastingsgeval moet worden beschermd. In geval van twijfel moet dit worden geanalyseerd door een deskundige, die ook de noodzaak van drainage kan vaststellen. Zo kunnen verschillende bodemomstandigheden in voor het overige identieke toepassingen in de ene situatie een bitumineus waterdichtingssysteem vereisen en in een andere situatie een geheel ander. Niet-accumulerende kwel in de bodem naast een keldermuur, bijvoorbeeld, is een minder groot probleem dan accumulerend water of drukkend grondwater.
Keuze van producten voor bitumenbekleding
Bij de keuze van een product is niet alleen de prijs, maar ook de gebruiksaanwijzing van doorslaggevend belang, want niet alle bitumen is hetzelfde. Sommige producten kunnen nog worden aangebracht bij zeer warme buitentemperaturen van meer dan 35 graden Celsius, andere bij maximaal 25 graden Celsius, en er zijn ook verschillen in de lagere temperatuurgrenzen. Afhankelijk van de tijd van het jaar, kunnen sommige producten worden uitgesloten.
Een groot voordeel van moderne bitumenemulsies is dat zij niet meer behoeven te worden verwarmd alvorens te worden verwerkt. Bovendien zijn bitumenafdichtingsmiddelen verkrijgbaar als één- en tweecomponentenproducten. Het voordeel van twee-componenten bitumenisolatie is dat het veel sneller droogt wanneer een dikke laag wordt aangebracht.
Bij alle productvarianten moet men zich altijd strikt houden aan de gebruiksaanwijzing. Dit komt omdat, hoewel bitumen als hoofdbestanddeel in alle producten identiek is, de exacte samenstellingen verschillen. Moderne bitumenemulsies zijn het resultaat van onderzoek en hebben als zogenaamde KMB of PMB (met kunststof gemodificeerde of met polymeer gemodificeerde bitumen dikke coatings) elk hun eigen kenmerken. Bitumen coatings zijn slechts één mogelijkheid voor toepassing; troffelmassa’s worden ook veel gebruikt.
Voorbereiding van de ondergrond en de omgeving vóór het aanbrengen van bitumenbekledingen
De voorbereiding van de ondergrond is afhankelijk van de aard van het oppervlak van het af te dichten onderdeel. Bitumen is in principe zeer veelzijdig en hecht op volledig gevoegd metselwerk, kalkzandsteen, baksteen en beton.
De ondergrond moet echter droog, vetvrij, vorstvrij en schoon zijn voordat de bitumencoating wordt aangebracht. Zelfs de kleinste onzuiverheden veroorzaakt door stof of sporen van aarde zullen de hechting van de bitumencoating en dus de waterdichting aantasten. Onverenigbare oude coatings moeten eveneens worden verwijderd. Vooral in oude gebouwen werden in het verleden teerlagen gebruikt, die geen geschikte ondergrond zijn voor PMB. Onder bepaalde omstandigheden kan een oude bitumencoating op het bouwelement blijven zitten. Scheuren in het metselwerk en oneffenheden moeten vooraf worden hersteld met geschikte middelen zoals reparatie- en egalisatiemortel.
Verdere voorbereidende maatregelen kunnen bestaan uit het aanbrengen van een kunstharslaag op een substraat met grove poriën of het verspreiden of vullen van afdichtingsspecie. Dit is een waterafstotend materiaalmengsel van cement en kunststoffen dat doorlaatbaar is voor waterdamp (open voor diffusie). Het voordeel van afdichtingsspecie is dat producten met een hoog kunststofgehalte zich hechten aan oude bitumenbekledingen en een ideale ondergrond vormen voor een nieuwe bitumendikke laag.
Laat voldoende ruimte voor bitumenbekleding
Een andere essentiële voorbereidende stap voor de bitumen coating is het maken van filets aan randen, hoeken en waar de fundering uitsteekt. Filets zijn vullingen die de randen afschuinen en kunnen gevormd worden uit egalisatiemortel of rubbermortel zelf. Hun beenlengte moet tussen vier en zes centimeter zijn. Hun vorm verlicht de druk van water dat zich op het bouwdeel kan ophopen.
Bij het plannen van renovatiewerkzaamheden moet men niet vergeten te zorgen voor voldoende bewegingsvrijheid rond de ruimte waaraan gewerkt wordt. Dit betekent dat de kuil rond de basis van het gebouw of de keldermuren minstens 80 centimeter breed moet zijn. De helling van de uitgegraven sleuf moet zo gekozen worden dat de randen niet afbreken en het werkoppervlak verontreinigen. De enige manier om veel zweterig werk met een schop te vermijden is door een kleine graafmachine te huren of de opdracht aan een bedrijf te gunnen.
Aanbrengen van bitumencoating
Als we de term “bitumen coating” horen, denken we aan een eenvoudige toepassing van bitumen met een roller, kwast, kwast of zelfs een spuitbus. Deze eenvoudige vorm van verven is echter niet de enige manier om bitumen te gebruiken voor het waterdicht maken van gebouwen. Ook deze methode is niet altijd voldoende. Op daken kan bijvoorbeeld bitumen gestrooid worden, maar er zijn ook speciale bitumen lasmembranen in verschillende uitvoeringen voor dit doel. Voor ondergrond- en kelderafdichting zijn ook verschillende varianten van bitumen toepassing mogelijk. In het eenvoudigste geval – met natuurlijke bodemvochtigheid zonder verdere eisen, wordt de bekleding als volgt opgebouwd:
Een bitumen primer of bitumen onderlaag wordt op de met koof en afdichtingsslurry voorbereide bouwdelen geschilderd. Afhankelijk van de aanwijzingen van de fabrikant kunnen meerdere gangen nodig zijn. Na het drogen volgt de eigenlijke bitumencoating, ook wel deklaag of isolerende coating genoemd. Deze laag wordt meestal in drie gangen opgebouwd, waarbij elke laag eerst droog moet zijn voor de volgende.
Volgens DIN moet zo’n vacht 15 centimeter boven de grond uitsteken. De laatste stap is het beschermen van de bitumen isolatie tegen de aarde, water, stenen en wortels die later weer zullen binnendringen. Hiervoor zijn verschillende oplossingen beschikbaar: Barrièremembranen van bitumenprodukten, speciale folies en kuiltjesmembranen zijn denkbaar. De beste oplossing is het aanbrengen van perimeterplaten, die mechanische bescherming en thermische isolatie combineren.
Voor zwaardere belastingen is een eenvoudige bitumencoating niet voldoende. In dit geval is een bitumen dikke laag of dikke coating nodig. Ook hier zijn verschillende werkstappen verplicht. Een laag met kunststof gemodificeerd bitumen wordt met een troffel of spuit op de geprepareerde ondergrond aangebracht. Voordat het droog is, is het raadzaam een versteviging van geschikt vlies aan te brengen. Na het drogen kan de tweede laag KMB aangebracht worden.
Tussen de werkstappen moet de bitumenlaag beschermd worden tegen regen, vuil en beschadiging. In het beste geval vormen ook perimeterplaten of kunststof kuipmembranen de afwerking van de bitumen dikke bekleding. Ook hier zijn er verschillende uitvoeringen waaruit je kunt kiezen, er zijn bijvoorbeeld lakens zonder en met goten en extra vlies voor de afvoer van binnenkomend water. Bij gebruik van platen moeten kruisvoegen vermeden worden. Tips voor de meest geschikte installatie worden gegeven door het personeel in de bouwmarkt.
Laagdikte en droogtijd van de bitumencoating
De laagdikte en de droogtijden van bitumen coatings variëren: In het algemeen moet de afgewerkte dikke laag bitumen tussen drie en zes millimeter zijn. Bij het aanbrengen moet erop gelet worden dat het natte materiaal slechts zo dik aangebracht wordt als de fabrikant voorschrijft. In de regel is de natte dikte tweemaal zo dik als de droge dikte. Anders kan volledige droging en overeenstemming met de geplande laagdiktes in droge toestand niet gegarandeerd worden. Afhankelijk van het weer en het product duurt het drogen drie tot zeven dagen.
Aan het eind van het project wordt de sleuf weer met aarde opgevuld en verdicht en is het bitumenbekledingsproject met succes voltooid.